Yunan medyasında dikkat çeken ‘koridor’ analizi: Türkiye tarihi bir intikam alıyor
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Yeni İpek Yolu” olarak tanımladığı ve Türkiye’yi Basra Körfezi’ndeki Faw Limanı’na 1200 kilometre demiryolu ve otoyolla bağlayacak Kalkınma Yolu Projesi, jeopolitik istikrar açısından değerli bir koz olarak değerlendiriliyor. son gelişmeler.
Tanea gazetesinde Strateji Profesörü Athanassios G. Platias “Jeopolitik domino taşları”“Soğuk Savaş sonrası denge, dünya ticaretini önemli ölçüde engelleyen Kızıldeniz’deki saldırılar ve koridor savaşları” başlıklı analiz yazısında değerli değerlendirmeler yapılarak Türkiye’nin güçlenen eline dikkat çekildi.
“ABD’NİN DÜNYAYA DİKTİRDİĞİ KURALLAR TEHDİT ALTINDA”
Milyarlarca insanın gergin olduğu ve gerginliklerin yaşandığı günümüzde “Birbirini tetikleyen ve feci sonuçlar doğuran çoklu krizlerin olduğu bir döneme girdik.”Makalede bu durum şu şekilde tanımlanıyor: “Jeopolitik risk, Soğuk Savaş’tan bu yana görülmeyen seviyelere yükseldi. Buna Gazze’deki savaş da eklendi ve bu, tüm Orta Doğu ve Basra Körfezi ülkelerinin jeopolitik istikrarını baltalayacak gibi görünüyor. Ancak Kasım 2023’ten bu yana. Husiler Kızıldeniz’de “İsrail’e karşı deniz ticaretini hedef almaya başladıklarında denizlerin özgürlüğü ve ABD’nin 2. Dünya Savaşı’ndan sonra kurduğu liberal kurallara dayalı düzenin korunması gündeme geldi.” söz konusu.
ABD’NİN DÜNYA DENİZ HAKİMİYETİNİ KURDUĞU 7 BOĞAZ
ABD’nin ticaret ve enerji trafiğini sağlayan 7 boğaz üzerindeki emperyalist hakimiyeti (Singapur’da Malakka Boğazı, Basra Körfezi’nde Hürmüz, Kızıldeniz’in giriş ve çıkışında Süveyş ve Bab el-Mandep, Ellespond, Cebelitarık ve Panama Kanalı)Denizin kontrolünü esas aldığı kaydedilen yazıda, dünya ticaretinin yüzde 12’sinin, Asya’nın ise yüzde 40’ının geçtiği Kızıldeniz’deki 2 boğazın devre dışı bırakılmasının ne anlama geldiği şöyle ifade ediliyor: Avrupa ticaret getirisi;
Konteyner başına navlun oranları halihazırda %310 oranında artarken, Afrika’yı Ümit Burnu üzerinden pas geçmek ekstra 12 günlük seyahat ve gemi başına bir milyon dolarlık yakıt maliyeti ekledi. Bu durum, pandemi, Ukrayna’daki savaş ve en önemlisi ABD-Çin ticaret savaşı nedeniyle zaten gergin olan küresel tedarik zincirlerine zarar vermeye başladı. Bu durum kaçınılmaz olarak enflasyonu artırıyor ve küresel ekonominin büyüme oranlarını olumsuz etkiliyor.
“HİNDİSTAN-ORTADOĞU-AVRUPA KORİDORU” raydan çıkacak gibi görünüyor
Hindistan’ı Orta Doğu ve Avrupa’ya bağlayacak Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC) projesi için G20 Liderler Zirvesi’nde imzalar atıldı. “Eğer gerçekleşirse, Yunanistan’ı ticaret ve enerji tedarik zincirinde bir merkez haline getirecek.”adlı haberdeki gelişmeler projeyi rayından çıkarabilirkaydedildi.
“TÜRKİYE’NİN PLANI ZATEN UYGULANMIŞTIR”
Yazıda, İran destekli Husilerin, İsrail’in Gazze Şeridi’ne yönelik saldırılarına misilleme olarak Kızıldeniz’de İsrail bağlantılı ticari gemileri hedef almasının ardından, Türkiye’nin Kalkınma Yolu’nun Irak’ın Basra limanından İstanbul’a, oradan da Bulgaristan üzerinden Avrupa’ya uzandığı belirtiliyor. Projenin halihazırda uygulanmaya başlandığı hatırlatıldı.
“TÜRKİYE TARİHİ BİR İNTİKAM ALIYOR”
Analizde 1869 yılında Süveyş Kanalı’nın açılmasının ve İpek Yolu’nun eski önemini kaybetmesinin Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşünü hızlandırdığı hatırlatılıyor. “Türkiye şimdi Süveyş’in beklenen kaybıyla tarihi bir intikam alıyor.”Söylendi.